Clinic med John Hagstrom

Clinic

John Hagstrom med sin Yamaha C-trompet

Onsdag kveld, 22. januar, var det «clinic» med John Hagstrom på Ridehuset i regi av Stabsmusikken. Hagstrom var en meget hyggelig og sympatisk musiker, som delte sine erfaringer med den frammøtte, lydhøre forsamlingen.

Her følger et lite referat – skrevet etter hukommelsen, dagen etter:

Alle deltakerne fikk utdelt et skriv hvor John Hagstrom hadde laget en guide for gode øve-rutiner og ideer om hvordan man kan utvikle en positiv innstilling når forholdene er stressfulle. Hovedpunktene i artikkelen var:

  • Internal Musical Voice
  • Tone production
  • Personal satisfaction

Det første punktet er et konsept som Hagstrom hadde fra sin lærer Arnold Jacobs. Det handler om å danne seg et mentalt bilde av hva du ønsker å høre fra ditt instrument, basert på å imitere de beste musikerne du har hørt og i tillegg finne din egen stemme. («Strive for excellence!» «Be a storyteller»)

Punkt to, tonedannelse, består av flere elementer (luft, artikulasjon, volum, omfang).
«Bruk mye luft!» kan ofte misforstås hvis en trompeter forsøker å gjøre som en trombonist eller tubaist. På trompet i det høyere register bruker man små kvanta luft under større kompresjon.

Om sin egen oppvarming viste Hagstrom at han begynte med en lang tone, G, med luft-ansats, hvor han prøvde å finne balansen mellom lufta og motstanden i instrumentet. Så spilte han legato fra denne tonen, litt nedover og oppover til nabotoner. Når dette fungerte bra, var han klar til å sette på ansats. Det var med andre ord viktig å ikke begynne med artikulasjon for tidlig.

Han bruker ikke å spille på munnstykket alene, men han demonstrerte at han behersket det. Derimot brukte han å ta ut bøylen på første ventilen slik at han fikk et langt rør. Nå kunne han veksle mellom klangen fra trompeten (ventil 2 og 3) og klangen fra røret (ventil 1).

Noen ferdigheter tar det lang tid å utvikle. Sirkulær pust, med ansats, hadde han holdt på å utvikle de siste femten årene. Nå fungerte det så bra at han kunne bruke det i musikalsk sammenheng.

Hagstrom snakket ganske fritt i forhold til den utdelte artikkelen. Et meget viktig punkt han berørte var det å huske tilbake til det som gjorde at man hadde valgt å bli musiker. Da han var gutt hørte han Doc Severinsen på TV (The Tonight Show) og bestemt seg for å spille et slikt instrument. Denne sterke opplevelsen av musikk som han hadde som barn var noe han ofte prøvde å minne seg selv på. Flere dyktige musikk-kolleger så ut til å ha mistet denne gleden.

Utvikling av trompeter.

John Hagstrom med sin Yamaha Piccolo-trompet

John Hagstrom med sin nye Yamaha pikkolo-trompet

Siste del av kvelden, viet Hagstrom til å fortelle om sitt samarbeide med Yamaha i utvikling av ulike trompetmodeller i serien Chicago Artist Model. Disse trompetene er i dag ofte førstevalget blant ledende trompetister verden over.

Hagstrom hadde kjent Bob Malone før Malone begynte å jobbe for Yamaha. I 2006 innledet de et samarbeide om å utvikle nye C-trompeter. De fire Bach C-trompetene som Chicago Symphony Orchestra (CSO) hadde, var utgangspunktet for de nye som Yamaha ønsket å utvikle.

Hagstrom testet trompetene når han spilte med CSO og da fikk han ofte reaksjoner fra andre musikere. Hornistene opplevde for eksemplet at klangen fra trompeten ikke passet med deres klang.

Til slutt viste Hagstrom fram sin nye Yamaha pikkolo-trompet. Han spilte også litt fra Bach/Vivaldi (BWV 972 – fiolinkonsert) som han også skal framføre på konserten med Stabsmusikkens brassensemble, fredag 24. januar.

Noen lenker

Det er stengt for kommentarer.