Jeroen Berwaerts på NMH

Jeroen Berwaerts

Her følger en liten rapport fra seminaret som Jeroen Berwaerts holdt på Norges Musikkhøgskole (NMH) torsdag 26. mars, 2015.

I første del som foregikk i Levin-salen, snakket Jeroen om oppvarming- og øvingsteknikk. Denne delen ble så avsluttet med at han og Ida Mo spilte to av stykkene som de framførte dagen før på konserten i Sandvika: Enesco – Légende og Ligeti – Mysteries of the Macabre. Flott spilt!
Jeroen fortalte så litt om hvordan han øvet inn Ligeti. Veldig langsomt, ofte en oktav ned hvis det var et parti som gikk i et høyt register. Synge det – hvis man ikke kan synge, kan man heller ikke spille det på trompeten.

Oppvarming
Jeroen_2
På bildet over er Jeroen i gang med første del av oppvarmingen – bending.
Først sang Jeroen tonen G (på Bb trompet) med en åpen «A-klang» som han holdt til mesteparten av lufta var brukt. (Han avsluttet tonen med «M-klang»). Så spilte han intervallet G – Fiss – G ved å bende fra G langsomt ned til Fiss og så tilbake til G.  Ved å veksle mellom sang og spill får man et liten hvile mellom hver tone. For Jeroen føltes denne øvelsen nesten som en form for meditasjon.

Alle i forsamlingen som hadde med trompet, deltok.

Neste del av oppvarmingen var å summe med leppene. Først blåser man luft gjennom en liten åpning i leppene, så lager man en kort summelyd (lip buzzing), deretter gjentar man summelyden to ganger, litt lenger og lang lyd.
Jeroen startet på tonen G (på Bb trompet) Så ned en halvtone til Fiss – blåse luft, summing tre ganger. Videre ned alle halvtonetrinn til lav C.

VC1

I tredje del av oppvarmingen brukte Jeroen den kjente øvelsen til Vincent Cichowicz med en egen «vri».  Først synge  (1. G-Fiss-G-A-G-E-C) så det samme på munnstykket – så blåste man gjennom munnstykket fra bakenden mens man sang inne i seg – så spilte man det på trompeten. Deretter neste del (se over 2.) – med samme rekkefølge – sang – munnstykke – blåse luft – spille. Ved å ha med sang og luft fikk man en hvile mellom spillingen på munnstykket og trompeten. Dette var et viktig prinsipp – hvis oppvarmingen var 10 min skulle man bare spille i halvparten (5 min).

Jeroen brukte øvelser fra kjente pedagoger som Stamp og Cichowicz med flere, men tilpasset de til sine behov og til hva som fungerte godt.

Masterclass
Andre del, etter en lunsjpause, ble holdt på rom U1021. Masterclass med flere av studentene på NMH som deltakere.

Her viste Jeroen seg som en mester. Han fikk først alle som opptrådte ut av «panikksonen» og deretter, ved å gi dem oppgaver (pust – «wind pattern» – sang -kroppstilling – hjelpeteknikker – etc) fikk han alle til å prestere mye bedre.

Det er stengt for kommentarer.